Utbytesstudent Boise, Idaho

Framtiden

Kategori: I USA

Sen jag flyttat hit har jag haft så många tankar. Om min framtid. I 5 år var detta mitt mål. Det hjälpte mig att ta mig igenom framtiden, att klara av skolan. För jag ville flytta till USA. Jag nådde mitt mål. Och så kom jag hit.
Och insåg, att jag egentligen inte tänkt mycket alls på vad jag ville göra av resten av mitt liv.
Det blev precis som att mitt utbytesår var som en vägg, och jag inte kunde se något bakom. Men så kom jag hit och väggen försvann. Och jag fick tid, att tänka på framtiden. Nu är det 5 månader sedan jag kom hit. Jag vet inte riktigt vad jag vill göra. Men jag har kommit en bit på vägen. 
   Jag är en sådan människa som aldrig får nog, jag har extremt stora drömmar. Har så många tankar som snurrar runt. Och livet är något som jag är så tacksam över, jag är så tacksam över att jag lever. Detta leder ofta också till stress (för att jag är jag och född med många tankar haha). Mitt liv är så kort, men det finns så mycket jag vill göra. Det viktigaste för mig är dock lycka. Jag vill vara lycklig över mitt liv, med mitt jobb, kanske familj. Jag vill inte känna mig fast, eller olycklig med hur mitt liv ser ut. Än så länge vet jag inte hur jag ska nå den lyckan. Det finns så många alternativ. Men jag får testa mig fram, för att hitta vad jag vill göra. 
   Tanken på framtiden gör mig ofta rädd. Men jag vill inte vara rädd. Framtiden är något så stort, obeskrivligt, fantastiskt. Hela mitt liv framför mig. Jag vet inte vad som kommer hända. Men det kommer bli bra. 
   När jag kommer hem så har jag 3 år i gymnasiet. Jag vet inte om jag valt rätt linje. Och om det nu är så, så är de bara att byta. Ingen stress. Vill få bort min stress. Efter gymnasiet vet jag inte vad jag vill göra. Kanske jobba. Men med vad? Kanske plugga. Men vad? Det är omöjligt att veta nu. Men ingen stress, jag kommer på det. Jag vill inte behöva känna sådan stress över mitt liv. Det är ju mitt liv. Jag fattar mina beslut, efter vad som ger mig lycka. Så varför ska jag behöva vara stressad? Eller rädd? 
   Det blev många tankar i ett, ni behöver inte förstå. Behövde bara släppa på trycket lite. 

Kommentarer

  • PAPP säger:

    Hej det va mycket. Jag vet fortfarande inte vad jag ska bli. Jag skojar inte men jag är mycket nöjd i all fall.
    Lycka är ett svårt ord lycka kan ju vara att sitta på en parkbänk o äta glass. Va det gäller mål så titta efter lite delmål typ näst är Hawaii. Näst är vad du ska hitta på med pappa när du kommer hem. Vad jag menar är att ha delmål före dom stora målen , men det vet ju du redan pussar o kramar pappi.

    2014-01-20 | 12:55:54
  • Mamma Lisa säger:

    Min kloka, modiga, vackra, fantastiska och underbara dotter.
    Du skriver: Det är ju mitt liv. Jag fattar mina beslut, efter vad som ger mig lycka.

    Lycka är så individuellt och kan vara så olika för varje person. Det kan vara att:
    kunna klä på sig själv på morgonen
    ha möjlighet att få vara den man vill
    göra vad man vill
    få uttrycka sig muntligt och skriftligt
    lyssna på musik och läsa böcker
    träffa sina vänner

    Det gäller att hitta dom saker som ger just dig lycka!

    Delmål är bra att sätta upp så att inte målet blir för onåbart. Efter tidens gång så kanske din väg ändras och du kanske väljer att gå till höger istället för till vänster som du tänkt från början (hoppas du förstår vad jag menar).

    Det viktigaste är att inte ha för bråttom utan leva "en dag i taget"

    Älskar dig så PoK din mamma

    2014-01-20 | 21:06:47
  • Emrika säger:

    Lycka är att läsa din blogg <3

    2014-01-21 | 20:05:14
  • Jenny Green säger:

    Din lilla goding! Härliga tankar!
    Du skriver att Lycka är det viktigast för dig. Härligt! Det är det också för mig. I många år har jag försökt att finna den ”totala lyckan”. Nu, efter att ha angripit det från alla håll jag trodde var möjligt, har jag släppt stressen över det och vips så börjar några pusselbitar falla på plats. Framför allt har jag kommit till insikt om att Lycka inte är något man kan finna, utan Lycka är ett resultat av allt gott man gör (kanske var solklart för alla andra men inte för mig). Hmm vad betyder då ”allt gott man gör”, jo dina dagliga goda handligar, positiva tankar om dig själv och andra, att tillfredställa alla sina egna behov (kommer du ihåg ”Maslowa behovstrappa” som vi pratade om), att utföra positiva handlingar som leder vidare till en positiv omvärd. ” What you do in life echoes in eternity” och det börjar i det lilla du gör varje dag. Självklart kan du förändra välden om du vill men att börja tänka och agera så stort är att skjuta sig i foten. När man börjar agera i en positiv riktning börjar julen spinna så som du önskar och ju större dina rörelser/tankar/handlingar blir ju större påverkan ger det och då känns det som att det nästan går av sig själv. Men det börjat i det lilla, i den lokala skolan, i den lokala föreningen, i dina dagliga samtal, med de människor du noga väljer ut, i de sammanhang du väljer att vara i. Tänk på ”You become the person you drink coffee with”
    Men det behövs också en vilja och tro på sig själv. Tro på sig själv kommer från att odla stark självkänsla och självförtroende (vilket är en liten vetenskap i sig). Viljan brukar börja spira och växa sig stark utifrån de drömmar och mål man sätter upp. Och eftersom vår hjärna bara kan tänka i bilder så är det viktigt att se bilder för varje mål man sätter upp. Det är lätt att blir rädd för det som man inte förstår eller inte kan få grepp om. Så om du befinner dig i en situation där du just nu är lite fundersam/rädd/orolig för framtiden så kan en idé vara att börja skapa bilder. Det vi gjorde med tjejgruppen för några månader sedan var klippa ut bilder från tidningar och på så sätt skapa ett kollage om vem vi ville vara. Och det måste inte vara en bild på drömjobbet utan kanske en bild om hur du mår på jobbet eller vad du gör på jobbet eller dina kollegor etc. Börja med många små bilder så kommer de snart bilda ett stort pussel av hela ditt liv.

    Det håller jag också på med just nu!
    En hemlis mellan dig och mig :) kanske ska jag skriva en tryckt handbok som heter något i stil med "Finn din livsfilosofi". Jag har påbörjat en i alla fall.

    Puss och tack för att du förgyller mina dagar med din blogg :)

    2014-01-22 | 11:21:37
  • Matilda säger:

    Hej!
    Sökte på skolor i Boise och hittade din blogg.
    Jag ska åka som utbytesstudent i höst, också till Boise, och även gå i samma skola som den du går i. Ganska coolt att jag hittade din blogg, är också 16 år och är från Stockholm. Hade varit jättekul att få kontakt med dig och ställa lite frågor!
    Hoppas du har det jättebra!

    Svar: Åhh men vad kul!! Vi kan ta kontakt på facebook eller något liknande? Så kan du ställa så mångra frågor du vill :)
    Felicia

    2014-04-05 | 15:23:15
  • Matilda säger:

    Ja det vore kul, du får gärna kontakta mig, kan inte hitta dig på facebook. https://www.facebook.com/matildanikamo här är min facebook!

    Svar: Jag la till dig nu!
    Felicia

    2014-05-09 | 15:46:36

Kommentera inlägget här: