Utbytesstudent Boise, Idaho

Fråga

Kategori: I USA

Åh vad härligt att du fått det så bra! Var jättekul att titta på den här vlogen, så fortsätt med sånna :) 
Ska åka till USA som utbytesstudent nästa år och undrar lite om du har några allmänna tips? Tex tips om det personliga brevet. Vad har du för intressen och vad gjorde att din värdfamilj valde dig? Svenskar vs amerikaner? Är oftast taggad på det här men samtidigt livrädd haha. Att lämna allt och man vet ju inte hur det blir alls liksom. Hur var det innan du skulle åka? Är det svårt att skaffa vänner? 
Ha det så bra, kram!
 
Åh först och fremts tack för din fina kommentar, blir så glad när jag får frågor osv. 
Okej först mittt bästa tips jag kan ge dig är att inte ha höga förväntingar! Inga alls om det går. Jag vet att det är svårt att hålla dem nere, men försök verkligen. Jag hade inga förväntingar alls när jag kom hit och det har hjälpt mig så mycket, det är så lätt att börja må dåligt när man tror att något ska vara speciellt nu vet, och så blir dte inte så. 
Angående det personliga brevet så gäller det bara att vara ärlig och inte överdriva saker. Eftersom du blir matchad efter en familj efter det. Så skriv bara om hur du är som person och vad dina intressen är. Jag vet att det är svårt men det jag gjorde var att skriva det på Svenska först och när jag var klar så översatte jag till engelska. Det kändes lättare så. Min familj valde mig för att vi hade liknande intressen, jag var öppen till det mesta men inte så jätte krävande till att göra saker hela tiden, eftersom jag gärna stannar hemma istället för att göra saker hela tiden, precis så är min familj. Min syster valde mig för att jag hade en söt topp på min bild som kom med brevet haha. 
Jag var livrädd innan jag åkte, veckan innan jag åkte så ångrade jag mig, jag ville inte alls. Det kom och gick hela tiden liksom. Sen bara bestämde jag, nej jag ska göra deta och det kommer bli så jävla kul! Och sen jag åkte hemifrån så har jag inte ångrat mig en sekund. Detta har varit den bästa tiden i mitt liv och jag är så himla lycklig. Jag har lärt mig så mycket om mig själv och om livet. Och jag rekomenderar verkligen att åka, du kommer ha ett fantastiskt år. 
Att skaffa vänner var en speciell upplevelse haha, det var svårt i början, för jag hade massa "bekanta" men ingen jag riktigt kunde ringa och fråga om de ville ses efter skolan. Men efter ett tag släppte det och nu har jag massor av vänner. Det gäller bara att vara öppen och inte säga nej till något haha. Men en sak jag märkt är att många får det att låta som det är super enkelt att skaffa vänner, men för att vara ärlig så är det ingen dans på rosor, jag hade de jätte svårt. Men jag gav inte upp, och nu snart 3 månader senare så har jag de mest underbara vännerna någonsin. Jag har mer vänner här än vad jag har hemma i Sverige, och det är bara efter 2 månader.
Detta blev väldigt långt men jag hoppas du fick svar på dina frågor. 
P.S gör Svenskar vs Amerikaner i ett separat inlägg, håll utkik 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: