Utbytesstudent Boise, Idaho

Svar på frågestunden

Kategori: I USA

Fråga: vilket skolsystem do you prefer? svenska eller det i usa?
Svar: Oj svår fråga, dom är bra på olika sätt. Gillar klasserna de har här, men det blir lite jobbigt att ha samma klass nästan varje dag. Skönt också att det är samma tider hela tiden, det är jätte skönt. Men i Sverige gillar jag att man går med samma människor hela tiden. Så jag vet inte riktigt vilken jag tycker om mest, kan inte välja.
 
Fråga: Är du där som au pair?
Svar: Nej jag är här som utbytesstudent!
 
Fråga: Jag vill veta allt! Hur du har det, hur det är på skolan: skillnaden på svenska skolan och där du går nu.
Svar: okej det är ju lite som översta frågan, men det är väldigt stor skillnad. Jag går alltid med olika personer i varje klass. Eftersom man får välja själv. Vi har samma schema och tider varje vecka. På måndagar, tisdagar och fredagar har vi alla klasser. Men på Onsdagar och Torsdagar är det blockday, så då har vi varannan lektion, alltså 3 lektioner och varje lektion är 2 timmar istället för 1 timme. 
Men måste säga ddet att jag har haft väldig tur med mitt scehma. För amerikanarna måste välja dessa:
Engelska, matte, historia och vetenskap, och sedan får de välja ett elective, typ teater eller kör, som jag har. Så det är inte lika slappt för dom.
 
Fråga: kan du inte video blogga någon gång? :)
Svar: Det har jag faktiskt tänkt att göra! Ska försöka komma ihåg det!
 
Fråga: hur ser ditt rum ut? saknar dig som F-A-N!!! :)
Svar: HÄR kan du hitta bild på mitt rum! Saknar dig med Saga!
 
Fråga:Hej Felicia var ett tag sen. Såg nu idag att du åkt till USA! Men jag undrar vilket "företag " åkte du med som har hand om allt. Och även vad det kostar? 
Kramis
Svar: Jag åkte med orginisationen Explorius, och deras avgift är 79950kr. Sen tillkommer det massor, vaccin, fickpengar osv, så runt 100 000 kr.
 
Fråga: Hej igen! Är lite nyfiken på vad du tycker om maten. Gillar du den? Vad äter du oftast till frukost, lunch och middag?
Svar: Maten här är helt okej, har fått turen så jag hamande hos en familj som inte är "extremt amerikansk", så vi äter inte så mycket skräpmat. Naomi min syster är även vegetarian så när vi äter hemme så äter vi alltid vegetarisk mat. Så maten är bra, inte så illa som alla tror. Men i min familj äter vi mycket pasta! Sen till frukost äter jag alltid yoghurt och ett äpple. Till lunch varierar det lite, det beror vad Dimitri har för mat hemma. Idag åt jag bara vattenmelon, förra veckan åt jag macka. Så det är olika.
 
Fråga: Nu kom jag på en fråga till:) Hur funkar det med tvätt och sånt? Tvättar du dina egna kläder?
Svar: Ja det gör jag! Tvättade första gången i Lördags och det gick jätte bra! Annars med städning och så, så kör vi var tredje dag, alltså jag och mina syskon. Sen söndagar är städodag. Så då är min uppgift att städa mitt badrum. Det är alla uppgifter jag har.
 
Nu har jag funderat på en massa frågor. Här kommer den första: har du sett några djur förutom hunden hemma och alla på Zoo idag? 
I skolan går det 1200 elever, hur många av dessa är Juniors? Är det bara Junior-elever som går i de klasser som du går? Går inte din värdbror i någon av dina klasser? Är det någon som t ex har engelska med dig som du går tillsammans med under någon av de andra klasserna? Vilka ämnen läser din värdbror? Får han varje år välja vilka ämnen han ska ha under året? Har han redan haft matte tidigare år i Highschool och sen behöver han inte ha det ämnet igen? Vi har diskuterat på jobbet hur den amerikanska skolan fungerar och vi hoppas att du kan klargöra detta för oss okunniga. PoK mamsen
Svar: Ja det är ekkorrar överallt här! Sen hittatde ´jag en stor död spindel på mitt golv, det var inte trevligt. Det är typ det jag sett. Jag har faktiskt ingen aning hur många Juniors de är, Men kanske 300? Sean går i min Engelska klass, vilket är min första också. Annars så går jag verkligen med olika personer i varje klass.
Förklarade lite ovanför hur det funkar med klasserna. Men om du tar tex matte ett år behöver du inte ta det igen.
Sean tar: Pykologi, engelska, Historia, matte, vetenskap och kemi. Han behöver egentligen inte ta matte igen men han tar det ändå för poäng (till college) och bra att kunna!
 
Fråga: Hur funkar det att prata engelska? Tänker du på svenska och översätter? Är ameriknarna så olika oss?
Svar: Det funkar jätte bar att prata engelska! Såklart jag gör misstag ibland men det flyter på as bra! Tänker redan en del på engelska. Det enda jobbiga är i skolan, har väldigt svårt att hänga med ibland. Amerikanarna är väldigt olika. Ska posta inlägget om tonåringar, så får ni se lite mer skillnader.
 
Okej det var typ alla frågor. Hoppas ni är nöjda med svaren! Och ni kan alltid ställa frågor annars också om det är  något ni funderar över!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: